Tips til den gode nattesøvn

IMG_0332.jpg

Hej alle mennesker – eller hvad I nu er!

Her den anden dag skrev jeg et opslag om at sætte personlige mål. Søvn var her en af mine personlige mål, så derfor tænkte jeg, at i dag vil skrive lidt om søvn.

Jeg har i lang tid haft problemer med min søvn og skriver faktisk også det her opslag sent om aftenen. Det er som om, at jeg bedre kan koncentrere mig omkring midnat, selvom jeg ved, at det ikke er sundt. Jeg udsætter som regel også rigtig mange af de vigtige ting, jeg skal nå, hvilket resulterer i, at jeg først får det gjort, når det næsten er for sent. Dette er en dårlig vane og har været det i alt for lang tid. Jeg har alt for tit siddet til kl. 2 om natten på en normal skoledag, hvor jeg sagtens kunne have lagt mig til at sove, men bare valgte ikke at gøre det.

Søvn er en stor del af vores liv, da det er meget afgørende for vores helbred. Uden søvn bliver ens immunforsvar svækket, man får problemer med at koncentrere sig og præstere. Det kan også gå udover ens humør og generelt ens psykiske tilstand. Der er rigtig mange konsekvenser ved ikke at få en ordentlig nattesøvn, så det er derfor vigtigt, at man tager det seriøst.

Så her er nogle af de tips, som jeg både har læst om og fået:

Te er både godt og sundt for kroppen, men det kan også være afslappende. Derfor kan det være en god idé at drikke te om aftenen, da det kan hjælpe én til at slappe af. Jeg får hvert fald altid en varm fornemmelse i kroppen, efter at jeg har drukket en kop te. Der skal selvfølgelig ikke være koffein i teen, så man kan enten prøve kamillete eller lavendel-te. Hvis dette ikke virker kan man også prøve sove-te, som er en blanding af en masse urter, der kan hjælpe én med at falde til ro.

At læse en god bog eller høre noget musik kan også være en stor hjælp, når man skal falde til ro. Lige for tiden læser jeg ’Kunsten at leve lykkeligt’, som er en bog om Dalai Lama, skrevet af en amerikansk psykolog ved navn Howard C. Cutler. Dette er en meget inspirerende bog, som jeg helt klart kan anbefale.

Hvis man tror, musik kan hjælpe én, kan man lave sin egen playliste med sange, som får én til at føle sig afslappet, men der findes også en masse playlister og sange som er egnet til dette.

Vores værste fjende, når vi prøver at falde i søvn, er vores tanker. Mange af os tænker tit på, hvad der er sket den pågældende dag, når man forsøger at falde i søvn. Det kan være negative tanker, men også positive. Derudover er der også mange af os, der tænker på, hvad vi skal lave i morgen, og hvilke ting vi skal huske. Vores hoved bliver fyldt op med en masse tanker, som forhindrer os i at falde i søvn. Så derfor er det første skridt, mod at have en god nattesøvn, at klare tankerne.

Der er helt sikkert mange flere tips, men dette er alle nogle, som jeg håber vil hjælpe mig. Derudover håber jeg også, at det kan hjælpe jer derude, som også har det svært ved at sove.

Dette indlæg blev udgivet i Tips og tricks. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *